Anders adverteren

Online of offline verkopen? Alles staat of valt met de manier waarop u uw winkel promoot. Natuurlijk kunt u in Google veel geld bieden om bovenaan te staan met de juiste zoekwoorden, maar de vraag is of dat ook echt nodig is.

Winst is uw verkoopprijs minus de voor die verkoop gemaakte kosten. Dus hoe duurder het adverteren is des te kleiner uw winst. Op een artikel met 30 euro marge is een euro per klik betalen dus al veel te veel geld. Immers: niet elke klik leidt tot een verkoop, dus als er uit elke vijftien kliks één concrete verkoop voortkomt dan is de helft van uw marge al verdampt.

Goed, Google heeft een fantastisch werkend systeem. Maar de vraag is of er andere manieren zijn om eenzelfde effect te bereiken.

Als u appeltaart verkoopt zou u op Google waarschijnlijk op de zoekwoorden appel, taart en appeltaart gebruiken. U bereikt dan de mensen die op zoek zijn naar appels, taarten en appeltaarten. Laat dat vandaag eens één procent van alle online shoppers zijn.

Als u een banner heeft staan op websites waar u ook betaalt per klik maar de banner juist niet op basis van zoekwoorden wordt getoond dan komt u heel erg vaak in beeld. Immers, de banner in kwestie wordt at random en overal vertoond en in potentie bereikt u zo elke bezoeker van die websites.

Dat heeft twee voordelen.

Uw banner om uw appeltaart mee te promoten zet uw naam in de markt. Als men uw banner een paar maal voorbij heeft zien komen is uw naam al een beetje bekend. Omdat in tegenstelling tot adverteren op basis van zoekwoorden waarbij u dus letterlijk alleen in beeld komt bij een zoekopdracht op basis van exact de juiste zoekwoorden de banner altijd en overal in beeld komt voldoet uw campagne aan het belangrijkste criterium voor goed adverteren: herhalen, herhalen en nog eens herhalen.

Het tweede voordeel is het publiek dat u bereikt. Als u sec op zoekwoorden adverteert bereikt u alleen de mensen die concreet zoeken wat u te bieden heeft. Dat is die ene procent uit het voorbeeld hierboven. Maar hoeveel mensen zien vandaag uw banner voor uw appeltaart en denken ‘o ja’ of ‘o, lekker’. De ‘o ja’-mensen zijn degenen die ook naar een appeltaart op zoek zijn en daar nu niet mee bezig waren maar wel belangstelling hebben. Ze zien uw banner en komen even kijken wat u te bieden heeft. De ‘o, lekker’-mensen zijn de mensen die getriggerd worden om even een kijkje te nemen in uw winkel omdat ze uw banner voorbij zien komen.

Niet op zoekwoorden adverteren is vergelijkbaar met het schieten met hagel. Je raakt altijd wel wat. En vaak zelfs meer dan wanneer je sec op een specifiek zoekwoord mikt om omzetten binnen te halen. Puur en alleen omdat je in plaats van één procent van de bezoekers van een platform de volle honderd procent je banner toont.

Goed, in sommige branches zijn zoekwoorden onmisbaar.