Herhalen werkt

Goed, de titel klinkt wat afgezaagd. Maar laten we er gewoon eerlijk over zijn: bij reclame en marketing draait letterlijk alles om aantallen. Keer op keer in beeld komen en zo zorgen dat je de massa bereikt.

Spelletjes zijn een prima manier om die aantallen te bereiken.

Iedereen kent de postcodeloterij, en hun agressieve verkoop van loten. Koop een lot, want anders mis je de boot. Koop meerdere loten, dan heb je bij een straatprijs een grotere hap uit de te verdelen koek. Het is naar onze smaak een vorm van emotionele terreur. Je wakkert bij mensen de angst aan dat ze iets geweldigs gaan missen.

Dus wat als je dagelijks iets organiseert waar werkelijk miljoenen mensen op af komen? Geen loterij, want dat geeft problemen met de Wet op de Kansspelen. Dat wil je niet. Maar gewoon iets simpels waarbij je mensen ook de ‘angst’ aanjaagt dat als ze niet op je site kijken iets gaan missen? Iets waar iedereen aan mee wil doen. Maar dan niet voor een klein kapitaal per maand maar gewoon helemaal gratis.

Er zijn werkelijk legio manieren om de massa in beweging te krijgen. Natuurlijk heeft elk nieuw project een aanlooptijd nodig voor er echt lekker beweging in zit, maar een leuk spelletje kan al gauw enige tienduizenden bezoekers per dag trekken. Hoe breder het publiek is waar je je op richt des te sneller het aantal bezoekers groeit. Immers: een spelletje voor de eigenaren van een Alpaca zal minder snel groeien dan een spelletje voor de bezitters van een auto. En iets wat voor alle leeftijden is bereikt meer mensen dan een spelletje voor de bezitters van een looprek.

Rond je spelletje kun je reclame plaatsen. Bijvoorbeeld een specifieke aanbieding die je wilt promoten. Dat is dan al gauw goedkoper en effectiever te doen dan via Google. Immers: als je iets promoot dat je aan inkoop 50 euro kost en je geeft als prijs voor je spelletje één exemplaar van dat artikel weg dan zijn je kosten 50 euro. Is je verkoopprijs 99 euro inclusief 21% BTW dan is je bruto marge 32 euro. Dus als je spelletje er voor zorgt dat je twee verkopen sluit dan heb je al winst gemaakt.

En hoeveel kliks heeft u op Google nodig om tot een enkele verkoop te komen? Immers: op Google geeft u niets weg, dus daar zijn de kosten gelijk aan de kliks die u nodig heeft. En wat betaalt u per klik? Hoeveel traffic brengen uw links u per dag?

Een mooi neveneffect van een spelletje is dat men op uw website komt, en dus volop overal uw naam in beeld heeft. Het bekende herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Herhalen werkt dus.