In de bijstand of (deels) afhankelijk van een uitkering? Geen kaas gegeten van ondernemen, of gewoon geen trek in allerlei administratie? We kunnen heel erg veel, maar we kunnen niet uw beslissingen nemen. Dat is aan u.

Voor singlesinderegio.nl zoeken we contactpersonen, en we hebben ons systeem zo ingericht dat betalingen door klanten die zich inschrijven direct naar de juiste contactpersoon gaan. Doet een klant vandaag een betaling dat staat het geld de volgende werkdag rond een uur of drie bij u op de rekening. Het systeem zorgt er ook voor dat er automatisch een factuur wordt aangemaakt en verzonden, en u krijgt keurig netjes een email met de melding dat er een nieuwe klant is aangemeld.

Administratief en financieel gaat eigenlijk alles al automatisch. Lekker, want zo kunt u de focus op uw werk houden. Het betaalsysteem kunnen we ook nog eens koppelen aan een boekhoudpakketje, en zo bent u al lekker compleet.

De hamvraag is een beetje wat u zelf wilt. Wij kunnen en willen niets ‘zwart’ doen. We krijgen de vraag vaak genoeg van mensen die als tussenpersoon aan de slag willen gaan, maar met regels valt nu eenmaal niets te marchanderen.

Er zijn twee opties.

De eenvoudigste oplossing is het inschrijven bij de Kamer van Koophandel als eenmanszaak. Dat heeft als voordeel dat u van wat u zakelijk uitgeeft de BTW kunt terugvragen, terwijl u zolang u nog te klein bent wat betreft omzet vrijstelling kunt krijgen van het doen van aangifte voor de BTW.

Ook krijgt u een BTW-nummer, en dat heeft u weer nodig om zelf direct uw betalingen te ontvangen.

De tweede optie is dat wij uw formulier aan ons eigen betaalsysteem koppelen en uw betalingen via ons lopen. In dat geval noemen we wat we aan u uitbetalen een provisie en bent u in feite affiliate. Daar merkt u niet heel veel van, en u heeft er helemaal geen administratie van. Een nadeel is dat als een klant 29 euro betaalt voor de eerste twee maanden we geen 29 euro kunnen uitkeren aan een natuurlijk persoon. De BTW gaat er al van af (doe moeten wij afdragen aan de fiscus) en we brengen ook drie euro administratiekosten in rekening per boeking en de kosten van de PSP gaan er af. Netto levert een nieuwe klant u dan € 20,68 op.

Het verschil in opbrengst zit hem overigens in de drie euro administratiekosten. Immers: de BTW moet u anders ook afdragen en de 29 cent ex de BTW die de PSP in rekening brengt om de boeking te verwerken zou u ook kwijt zijn. En als alles via ons loopt heeft u bij uitgaven ook geen recht op de aftrek van de BTW.

Wat u kiest is aan u.

Nu het zure deel…

Het instellen van de postcodes die bij uw regio horen, het aanmaken van het formulier dat bij uw regio hoort en het instellen van de emails die u moet krijgen na een betaling en een aanmelding is allemaal maatwerk. En dat instellen mag u zelf betalen. De gedachte daarachter is dat wij niet kunnen inschatten of u zelf een week of twintig jaar met ons wil samenwerken, en aangezien het instellen iets is dat speciaal voor u moet gebeuren betaalt u dat zelf. Deze kosten bedragen 79 euro ex de BTW.

Om dat geld er weer uit te halen heeft u dus minimaal vier betalende klanten nodig. De afweging is uiteraard aan u. Maar…

Ons platform staat nu nog niet online, en dat heeft een reden. We willen eerst een goede groep contactpersonen hebben. En daar werken we de 79 euro kosten weer even weg. De kosten zelf blijven wel staan, maar u wilt natuurlijk eerst weten hoe het werk in het echt is, en of het wel iets voor u is.