kasteelheergezocht.nl

Nou, nee. We zijn Talpa niet. Dus wat voor zin heeft het om tijd en energie te investeren in het produceren van een soort te­le­vi­sie­pro­gramma? Misschien moet je je format vastleggen en er de boer mee opgaan. Wij hebben geen verstand van televisie maken.

Sommige klanten zoals de man tegenover ons aan tafel kunnen volhardend zijn, en wij kunnen op onze beurt hardhorend zijn. De beste man geeft al drie keer aan dat het gaat om de vervaardiging van een online gebeuren, dus niet iets voor de televisie. Nadat dat drie keer herhaald is horen en begrijpen we dat ook en maken daarmee ook meteen voor wat betreft ons vermogen om te luisteren een prima eerste indruk.

De opdracht? Een systeem opbouwen om voor maar liefst acht kastelen in Frankrijk een beheerdersechtpaar te zoeken. Man en vrouw, man en man, vrouw en vrouw of een stel van welke geaardheid dan ook. Elk stel is van harte welkom. De hele werving en selectie moet openstaan voor iedereen, en moet een combinatie worden tussen een spel, een stevige challenge en een afvalrace.

De locaties zijn stuk voor stuk gericht op het ontvangen van gasten uit het wat hogere segment, voorzien van alle gemakken en overwegend gelegen in het gebied van de Belgische grens tot maximaal 200 kilometer onder Parijs. Vanaf Utrecht dus tussen de 400 en 750 kilometer rijden.

Die afstand is aantrekkelijk genoeg voor gasten uit Nederland om regelmatig voor een verblijf van een paar dagen heen en weer te rijden. Zo kun je vrijdagavond na je werk vertrekken en laat op de avond al beginnen aan een aangenaam weekendje weg.

We zijn er nu een maand of zes mee bezig geweest om allerlei details uit te werken en het geheel in een leuk en uitdagend jasje te steken. In die tijd is door de opdrachtgever het aantal kastelen gegroeid naar tien en voor het einde van het jaar zijn het er naar alle waarschijnlijkheid twaalf. Dat is overigens ook meteen de maximale omvang van de groep gebouwen.

Het aardige aan deze formule als je kijkt naar de reclame en marketing voor dit project is tweeledig.

Ten eerste krijg je als werk­gever een enorme groep sol­li­ci­tanten waar je de best mogelijke uit kunt selecteren aan de hand van de criteria die je stelt. Geen briefje en een kort gesprek, maar een in-depth procedure die vele malen verder gaat en zo de kans op de selectie van de juiste personen enorm groot maakt. Zeker op dit niveau van ondernemen wil je geen fouten maken in de werving en selectie.

Het tweede voordeel is dat je je kastelen enorm goed op de kaart zet en er zo voor zorgt dat zeker tijdens de eerste moeilijke jaren de be­zet­tings­graad die over het al­ge­meen van door­slag­gevend belang is voor je overlevingskansen enorm hoog kunt krijgen en houden. Immers, iets wat veel en vaak in beeld komt is al gauw in trek.

Door te kiezen voor online speelt verder nog mee dat de jeugd tot een jaar of dertig, waaronder zich zeker ook goede kandidaten kunnen bevinden, goed wordt bereikt. Die groep kijkt niet of nauwelijks meer televisie, maar online zijn ze relatief makkelijk te bereiken. Verder is het een groep die via de sociale media wat leuk is ook makkelijk deelt.

Al met al een concept dat zeker meer dan spraakmakend zal gaan zijn. En in plaats van tonnen uit te geven aan allerlei campagnes is er iets neergezet dat aandacht trekt, zorgt voor het bekende herhalen, herhalen en nog eens herhalen, en dat tegen een fractie van de kosten van een reguliere pro­mo­tie­cam­pagne.

Het project gaat vanaf 30 september beginnen met de eerste voorzichtige stappen. Tegen die tijd komen we hier zeker nog op terug.